Tak jak w modzie i w świecie web panują pewne trendy stylowe, które trwają jakiś czas, a następnie odchodzą w zapomnienie. Każda zmiana stylu wynika z fascynacji czymś nowy, doskonaleniem czegoś starego. W dzisiejszym artykule zajmiemy się trendami stylowymi panującymi w świecie sklepów internetowych, gdzie w ciągu ostatnich lat bardzo wiele się zmieniło.
W mojej opinie najważniejszymi czynnikami zmian wyglądu obecnych sklepów internetowych były zbyt duża ilość sklepów internetowych z domyślnym układem. Czyli gdy instalowano sklep internetowy zostawiano domyślną szatę graficzną lub ją zmieniano nieznaczenie. Jeszcze kilka lat temu większość sklepów internetowych była podobna. Drugim ważnym czynnikiem był algorytm panda wypuszczony przez Google.
Algorytm miał badać serwisy pod względem treści oraz ich jakości. Można się domyśleć że sklepy internetowe miały dość kiepski wynik w tej walidacji i wiele z nich potraciły pozycję.
Jak te dwa czynniki wpłynęły na wygląd sklepów internetowych?
Pierwszy czyli duża ilość szablonowych sklepów nie sam w sobie wywoła lawinę zmian na sklepach internetowych. Gdyby nie rozrost branży, oraz ogrom nowo powstałych biznesów e-commerce indywidualizacja sklepów internetowych być może i nie nastąpiła tak szybko. Ale stało się każdy sprzedawca chcąc się utrzymać i zdobyć przede wszystkim stałych klientów musiał skupić się na marce, jej oryginalności. Chaos i szablonowość usunęła się na rzecz np.: eleganckich sklepów internetowych.
W tym wszystkim chodziło o to aby klient zapamiętał nas poprzez identyfikację wizualną firmy, ciekawie wyglądający sklep internetowy, niepodobny do żądnego innego. Sprzedawcy chcieli się pozbyć szarej konkurencji wyróżniając swój biznes. Przypominało to nie co wyróżnienie oferty sprzedażowej na allegro.
Czym zaowocował drugi czynnik – algorytm panda? Na sklepach internetowych zaczęły pojawiać się wartościowe treści. Produkty otrzymały sensowne opisy, mogliśmy przeczytać też coś więcej o firmie, jakości ale największą zaletą algorytmu było to że sprzedawcy zaczęli prowadzić blogi w obrębie sklepu internetowego na których mogliśmy poczytać o testa produktowych, zestawieniach, poradniki.
Oczywiście są to dwa moim zdaniem najważniejsze czynniki, dochodzą tu jeszcze mniejsze takie jak ogólny postęp designu wśród stron i sklepów internetowych jak na przykład sklepy internetowe w stylu retro.