Sieć internetowa jest już pełna najróżniejszych sklepów internetowych, w ostatnich latach widać jak nigdy wcześniej, jak sklepy internetowe konkurują ze sobą w każdej płaszczyźnie. Wojna cenowa to już za mało. Właściciele e-commerce chcą jak najlepiej prezentować się w oczach klienta. Każdy chce się wyróżnić na tle pozostałych to świetną szatą graficzną, identyfikacją wizualną zapadającą w pamięć, świetną obsługą lub nie typową oryginalną funkcjonalnością. W tym artykule opowiem o tej nietypowej funkcjonalności, w jakie coraz intensywniej zaczynają inwestować sprzedawcy internetowi.
Co to jest konfigurator produktów?
Jest to bardziej zaawansowane oprogramowanie, które umożliwia użytkownikowi złożenie z dostępnych części unikalny produkt. Konfigurator sprawdza się przy produktach, które mają wiele wariacji, możliwości konfiguracyjnych. Dobrym przykładem zastosowania konfiguratora są na przykład okna. Mamy różne rodzaje profili okiennych, różne rodzaje obić, szyb. Do tego dochodzą kolory oraz różnego rodzaju dodatki jak rolety, wywietrzniki, klamki.
Zadaniem programu jest przeprowadzenie użytkownika przez poszczególne kroki, w których ten zostaje informowany o opcjach które może dołączyć do składanego przez siebie produktu. Zadaniem konfiguratora jest bieżące obliczanie generowanego produktu oraz pilnowanie kompatybilności dokładanych części, czyli tego aby produkt można było wyprodukować.
W niektórych przypadkach konfigurator może obniżyć koszty produkcji, a nawet być jedyną drogą pozwalająca na sprzedaż w sieci internetowej. Dobrym przykładem jest serwis internetowy dla pewnej projektantki odzieży. Wszystkie sukienki są szyte ręcznie przez jedną osobę. Dzięki konfiguratorowi sprzedawczyni nie musi szyć wszystkich wersji produktów, w dostępnych krojach, wersjach dekoltu, rękawów. Klient składa suknie, dopasowując do siebie nawet wygląd guzików. Złożony produkt można zamówić i opłacić.
Konfigurator produktów jak pracownik
Mówi się że strona internetowa to przedstawiciel handlowy reprezentujący nasz interes w sieci przez całą dobą. Oczywiście to prawda, ale czym w takim jest konfigurator produktów. Przedstawiciel handlowy średnio, klienta zamawiającego okna obsługuje około 20 minut. Jeden człowiek jest w stanie obsłużyć tylko jednego klienta. Strona internetowa z konfiguratorem produktów może w tym samym czasie przedstawiać dowolnej ilości klientom ofertę firmy, przyjmować zapytania zainteresowanych oraz konfigurować produkty również dla dowolnej ilości klientów. Przy dobrze prosperującym sklepie internetowych, koszt wykonania konfiguratora zwraca się w ciągu miesiąca.
Konfiguratory produktów na szerszą i bardziej zaawansowana skalę są stosowane od kilka lat, ma na to duży wpływ szybki rozwój technologi internetowej i serwerowej. Tego typu oprogramowanie jest świetnym rozwiązaniem dla firm posiadających w swojej ofercie produkty o wielu możliwościach konfiguracyjnych. Jest też świetnym rozwiązaniem dla firm chcących wejść na rynek e-commerce z produktami tworzonymi na zamówienie.